Tässä meidän matkakertomusta vihdoin. Aletaan taas olla elävienkirjoissa, himpan kertynyt väsymystä reissussa!

Lähdettiin reissuun torstaina aamulaivalla Turusta, joten matka starttasi jo klo 5:30 kohti Turkua ja Viikkarin Amorellaa. Aamu oli aikas sumuinen ja vasta illalla juuri ennen Tukholmaan saapumista alkoi aurinko paistamaan. Koirat käyttäytyivät laivalla taas mallikkaasti ja oli helppo käydä syömässä ja vähän shoppailemassa, koska koirat osaavat olla hytissä ihan yksinäänkin hiljaa nukkumassa. Suurin osa matkasta meni kyllä nukkuessa, edellisenä yönä oli ehintyt kaikelta jännitykseltä ja pakkaamiselta nukkua vaan muutaman tunnin!

1245232057_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

1245232335_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

1245232379_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Torstaina ajeltiin ensimmäiseen majapaikkaamme Linköpingiin, jossa hotelli oli opiskelijakylässä ja satamassa sattumalta jotkut bileet menossa, musiikki kuului iltalenkillä hauskasti. Ja hyvä että illalla tutustuttiin paikkaan, koska aamulla alkoi se sade. Joka jatkui jatkui jatkui. Ja kamala tuuli. Lähdettiin maittavan jättiaamupalan ja aamulenkin jälkeen ajelmaan kohti Helsingborgia. Matkalla pysähdyttiin Breahenlinnan raunioille

1245232086_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

1245232100_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

(sateesta huolimatta, hienot rauniot korkealla, vaahtoava järvi ja kylä alapuolella. Itseasiassa linna oli hienompi sateella kun tullessa auringossa!) sekä Markarydin kaupunkiin kaffelle ja lenkille. Sateesta huolimatta jaloiteltiin sielläkin ja samalla selvisi että Tanskan ja Ruotsin raja meni muinoin siinä. Tuuli ja sade oli niin voimakasta että kielikeskellä suuta sai ajaa, vaikka tiet olivatkin moottoritietä! Helsingborgista löydettiin helposti (hyvät opasteet) lautalle, joka tietty juuri lähti. No, seuraava lautta lähti jo 20 minuutin kuluttua, joten ei ollut suuri menetys. Laivaan lastaus oli liukuhihnatouhua ja puomitkin aukesivat poistumiseen jo ennen kuin lautta oli kiinnittynyt satamaan! Laivalla oli pieni taxfreemyymälä ja parikin kuppilaa, matka kestää vain 20 min, joten hiukka mietittiin että kuinka ne kanntaa? Ei niissä juuri ehtinyt piipahtaa!

1245232118_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Tanskaan saavuimme puoli viiden aikaa illalla ja ruuhkat oli valtaisat. En tiedä johtuiko se säästä vai onko perjantaisin aina sellaista. Aikaa Koldingiin siirtymiseen meni huomattavasti enemmän kuin ajattelimme ja välillä kyllä matkalla hirvitti. Kaistoja Köpiksen ohittavalla tiellä oli paikoitellen 6 yhteen suuntaan ja liikenne välillä seisoi, välillä mateli ja välillä sateesta huolimatta (tiellä vettä valtavia määriä!) 120 Km/h.. Ei niin kivaa, mutta kunnialla selvittiin. Jonkin verran matkalla oli myös tietöitä hidastamassa matkan tekoa ja (onneksi) toiseen suuntaan meni myös runsaasti ambulansseja. Siltojen ylitykset oli aika mielenkiintoiset, näkyvyys käytännössä nolla ja tuulivaroitukset vilkkuivat. Ja silti meidänkin ohi paineltiin reippaasti yli satasta myös rekkojen kanssa.. Huoh. Matkalla majapaikkaan pysähdyttiin vielä rentoutumaan ja syömään paikalliset makkaraperunat tienvarsikuppilasta. Maukasta mutta rasvaista ja suolaista kun mikä! Hotellimme oli varautunut koiravieraisiin ja molemmat työt saivatkin omat pussukat missä kakipussi, purutikut ja keksejä (koiran). Vähänkö oli kivaa! Tämäkin hotelli oli suht lähellä moottoritietä, joten ei tavinnut seikkailla missään kaupunkin keskustassa (ennen kuin lauantaina illalla kun tarkoituksella tehtiin tutustumiskierros). Hotellissa oli paljon koiria ja osasta huoneista kuuluikin haukuntaa ja ulvontaa. Onneksi tytsät eivät välittäneet vastata niille!

1245232403_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

1245232440_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Vihdoin lauantai koitti ja ensimmäinen kisapäivä! Aamupala meinasi mennä ohi, kun minua jännitti niiiin valtavasti kaikki. Kisapaikka oli samalla alueella kuin näyttely ja kaikille kehille/kilpailulajeille oli määritelty omat parkkipaikat. Aikas näppärää! Me valitsimme siis LP parkkipaikan ja se olikin suht lähellä rally-tokokenttää. Minulla oli rallyyn starttinumerot 4 ja 5,  mutta koska peräkkäin olisi mahdotonta mennä sainkin (parin poissaolon vuoksi) starttinumerot 1 ja 3.. Kiivaa. Yksi ystävällinen tanskalaistyttö tulkkasi englanniksi tuomarimme puheet (ja kaikki toivottivat meidät lämpimästi -ja kieltämättä uteliaasti -tervetulleiksi kisaan ja Tanskaan), jotka oli kyllä tuttuja pari viikkoa sitten pidetyistä omista kisoistamme joissa sama tuomari. Ensin oli vuorossa Freija ja yllätys oli suuri kun tuomari kommentoi radan jälkeen että taisi olla hyväksytty suoritus! Freija nääs jäykisti ennen kehään menoa haisteltuaan jotain kentän reunalta ja "katosi" hetkeksi kokonaan. Pari kertaa radalla se pysähtyi kuuntelemaan Klaaran haukkua (mokoma ei sit ollutkaan koko ajan hiljaa), mutta muuten oli sujuviakin pätkiä! Jee! Sitten olikin Klaaran vuoro. Klaara meni touhukkaasti kentälle ja teki pyydetyt liikeet -paitsi maahan menoa!!! Hylkyhän siitä sit napsahti, tuomariakin harmitti moinen tempaus. Kisakirjaan merkitty 61 pistettä (70 hyväksytty) ja pelkästään näistä kahdesta liikkeestä joissa koira menee mahaan tuli menetyksiä 26... Joten reilusti hyväksytty olisi ollut ilman tätä. Argh. Ja  kun Klaara kuitenkin osaa mennä maahan! Freija sai hienon silkkinauhan hyväksytystä tuloksesta sekä 25 kruunun lahajakortin DKK:n myymälään.

1245232487_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

1245232301_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

1245232134_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

1245232668_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Rally- ja agilitykenttiä ympäröi telttarivistöt ja sama meno jatkui näyttelypuolella. Tunsimme itsemme jotenkin omiktuiseksi ilman telttaa, koska KAIKILLA paikallilla taisi sellaiset olla! Mikäs siinä -aurinko oli polttavaa, tuuli kylmää, ja sadettakin tuli kuuroittain...

1245232582_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Lauantaina paikalla oli kehässä 7 gööttiä  + kehän laidalla muutama muu turistikoira Sydspetsens kennelistä. Kivaa oli jutella ruotsalaisten kanssa ja muutama tanskalainenkin tuli kyselemään. Eritoten meidän tyttöjen hännät saivat kehuja :o) Kaikki muut göötit oli töpöhäntäisiä ja tiukka kippura alkoi saada kannatusta töpöjen rinnalle. Koska molemmat tytöt olivat yhtäaikaa kehässä, joutui äiti händleriksi Freijalle. Itse toki esitin sen pöydällä, mutta muuten äiti sai roikkua narunpäässä ja ihan hyvinhän se menikin. Klaara oli oma ihana itsensä ja esiintyi itsevarmasti ja saikin mainion arvostelun sekä erin. Tosin värikoodi oli erilainen ja hetken jo mietin että eh:ko tulikin vaikka tuomari selvästi sanoi erinomainen.. Eri oli siis punainen. Freija sai Eh:n eli tumman liilan, oikeastaan KP:n värisen silkkinauhan.  Lisäksi omituisuutena oli se että jokainen erin saanut + luokkansa paras eh:n saanut sai 25 kruunun lahjakortin DKK:n myymälään. Niin ja se että kaikki ruusukkeet paitsi ROP ja VSP (kai) piti ostaa noin 40 kruunun hinnalla toimistosta -siihenhän n se arvosetelit menikin..). Paras narttu kisassa ruotsalaisnarttu meni meidän edelle ja siitä tuloi tanskan ja pohjoismaiden valio. Klaaralle vara-cacib. Kehien jälkeen lähdimme hotellille lepuuttamaan ja syömään. Vaikka opasteet ovat Tanskassa selkeät on kaistoja ja reittivaihtoehtoja niiiin paljon, että onnistuimme nousemaan väärästä liittymästä (ja väärältä tieltä) majapaikkaan ja teimme pienen tutustumiskierroksen kaupunkiin...  Syömisen jälkeen pakkasimme koirat autoon ja lähdimme tarkemmalle tutustumiselle Koldingin kaupunkiin ja nähtävyyksiin. Kävelimme linnan puistossa ja lammen rannalla ja kivaa oli!

Sunnuntaina olikin vain näyttelyt. Paikalla oli 4 gööttiä, 1 uros ja 4 narttua. Kolmas narttu oli sama kuin edellisenä päivänä. Klaara sai taas ERIn ja Freija EH:n. Muutenkin järjestys oli sama kuin lauantaina, tosin nyt serti napsahti meille (koska ruottalainen jo valio) ja näin Klaarasta tuli Tanskan ja pohjoismaiden valio! Jee! Ei ollut sitten turha reissu lainkaan :o) Klaaralle valiotitteli ja Freijalle hyhvksytty rallytulos ja paljon kokemusta! Vielä ennen kotiinlähtöä matolääkkeet koirille ell valvovan silmien alla. Ja tällä kertaa tarkistettiin myös mikrosirunumero. Hienosti järjestetty näyttely, mukava henkilökunta, siistit vessat ja alue muutenkin. Oikein mukva kokonaisuus!

1245233059_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Takaisin Ruotsiin (ja melkein kotiin, jotenkin oli välillä aika hurjaa siellä liikenteessä ja ruuhkissa Tanskassa!) ajelimme sitten taas siltojen kautta ja myös Köpis-Malmö siltaa käyttäen, jätettiin lauttamatka väliin kun ilmakin oli hieno. Tällä kertaa sillalla ei tarvinnut pelätä -aurinko paistoi ja oli suhteellisen tyyntäkin :o) Ajelimme hissukseen Eslövin pikkukaupunkiin jossa yövyimme hienossa hotellissa hulppeassa huoneessa jossa parveke ja näkymä yli kattojen. Vähänkö hienoa :o

1245232610_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

1245232688_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Maanantaina ajelminnekin sitten Tukholmaan, pysähdyttiin Grännassa ostamassa karkkeja ja muutenkin välillä jaloittelemaan, tällä kertaa puolipilvisessä säässä.Löysimme mm ihanan kansallispuiston jossa teimme pitkospuissa ja metsässä tunnin lenkin! Laivaankin kerettiin huolimatta pienestä virheestä kaistavalinnassa joka johti siihen että ajauduimme Tukholman keskustaan. Onneksi se on tuttu paikka monilta reissuilta ja tiesin mihin päin ajella. Kivaksi yllätykseksi vain jäimme hetkeksi jumiin, kun silta nousi edestämme ja liikenne pysäytettiin.. Onneksi kuitekin ehdimme ja merimatka sujui hienosti. Saksalaisturistit kyselivät kovasti rodustamme ja pitivät tyttöjä oikein kauniina (niinko ne tietty onkin :D). Mahtava reissu, varmaan pari tuhatta kilometriä ajoa, mutta jokainen metri oli kannattava :) Sopivasti oli aikaa muuhunkin kun koirajuttuihin ja ehdittiin nähdä vaikka mitä. Ja kyllä tuolla etelässä on myrskystä huolimatta hienot olosuhteen hevoskasvatukselle. Hevosia oli joka puolella ja etenkin Köpiksen ratsastustie merkit ilahdutivat keskellä kyliä :D Siinä talleilta kävelytetiin hevoset tien yli ja ei muuta kun menoksi!